Detta gäller. Fortfarande.

Ja det här är ju aldrig speciellt roligt men jag känner att jag måste ventilera mig lite och påminna om vilka villkor jag har satt (ända från första början) för mitt företag och mina kunder. Detta är alltså inga nyheter. (Jag kommer till dom lite senare...)

Jag tar INTE bokningar eller avbokningar via sms eller mail. Detta på grund av att det för det första kräver en massa tid att boka en tid via sms. För det andra är det lätt att jag glömmer svara på sms:et eller mailet om det kommer när jag är mitt uppe i en behandling. Alltså, tidsbokning/-ändrig/avbokning via sms är inte en tjänst jag erbjuder. Punkt.

Samma som ovan gäller även för Facebook. Facebooks chat, Facebooks mailfunktion, min Facebook Page, min privata sida osv osv.

Samma som ovan gäller även min privata mail och min jobbmail.

Som ni förstår så finns det en enkel anledning till detta och det är att det blir vääääldigt många olika ställen att hålla koll på för mig. Det håller inte i längden. Ni blir lika drabbade som jag och det vinner såklart ingen på.

Nagellack ska tas bort innan ni kommer till mig. Anledningarna är: Det kan ta upp till 20 minuter att få bort nagellacket och den tiden är INTE inräknad i den tid jag avsatt för er behandling. Detta försenar då min nästa kund, vilket någon gång kan vara du. En annan anledning är att nageln och nagelbandet kan bli missfärgade av nagellacket och lägger man då på ny gelé på det så sitter missfärgningen kvar där tills man tar bort gelén nästa gång om inte längre. Det blir alltså inget snyggt resultat. Det är bättre att ni tagit bort det någon dag innan så missfärgningarna hinner slitas bort av dusch/disk eller annat. Det beror alltså inte på att jag är lat eller helt enkelt inte vill ta bort ert nagellack utan för att era naglar ska bli fina och för att jag ska kunna ta emot er på rätt tid.

Om du inte har möjlighet att komma på bokad tid så meddela mig minst 24 timmar innan. Jag inser att man inte kan veta om man blir sjuk eller om det händer något oväntat, men i alla andra fall är det 24 timmar som gäller. Om jag har en bokning kl 15.00 och jag inser kl 15.20 att denne inte tänker dyka upp är det väldigt svårt för mig att boka in någon ny från min återbudslista. Det har hänt för många ggr att jag helt enkelt inte hör något alls, kunder dyker helt enkelt inte upp. Denna månad har jag på 6 arbetsdagar (i sträck!) varit med om detta 6 gånger. Det är alltså 12 arbetstimmar som jag suttit på salongen och väntat, sammanlagt 1 ½ arbetsdag.  Det är inte många som skulle gå med på att infinna sig på sin arbetsplats och sen inte få betalt för det.

Jag vet att jag kan vara svår att få tag på via telefon och att det är därför många skickar sms istället. Men sitter jag mitt i en behandling så är det svårt för mig att svara. Lämna då ett meddelande på mobilsvar så ringer jag upp så fort jag kan, vilket ibland kan vara dagen efter så jag ibland slutar så sent som klockan 20.30. Samtal som kommer under helgen eller sent på kvällen svarar jag på i mån av tid då detta är min fritid. Vänligen respektera detta!

Ej SMS gäller övriga ärenden också, såsom tidsändring, fråga när du har tid bokad, hur du ska göra med skadad nagel osv. Kontakt ska ske via telefonsamtal.


Nya priser och villkor

På grund av många felaktiga avbokningar och att kunder inte dyker upp alls kommer jag börja debitera halva kostnaden på bokad behandling om inte tiden avbokas korrekt.

Jag har även ändrat priserna vad gäller lagningar och dekorationer.

Dekorationer på två naglar ingår alltid i priset. Vill man sen ha på fler fingrar varier priserna mellan 50-150 kr beroende på antal fingrar och mängd dekoration.

Lagning ej i samband med påfyllning kostar fortfarande 30 kr/nagel. Ingen ändring där.
Har du tappat sju naglar eller fler räknas det inte längre som "lagning vid påfyllning" utan som ett helt nytt set naglar med fullt pris. 2 lagningar ingår i återbesökspriset, sen betalar du 30 kr/st för nagel 3 upp till nagel 6. Detta för att undvika missförstånd tex att om man tappat alla naglar efter 4 veckor så kan man alltså inte få ett nytt set till priset av en påfyllning.

All ny information kommer inom kort även in på hemsidan.

Det kan kanske kännas orättvist att vänninan kan gå 7 veckor mellan återbesöken och ändå ha alla naglar kvar och i fint skick medan du bara klarar dig 3 veckor och då sitter hälften lösa. Olika typer av material sitter olika bra på olika typer av naglar. Samma sak som med hårfärg och hårtyper. Sen beror det naturligtvis på hur försiktig du är med dina naglar. Efter fyra-fem återbesökstillfällen är det ganska många kunder som säger till mig att naglarna inte sitter riktigt lika bra längre, dom släpper fortare och det kanske lossnar lite bitar på sidorna osv. Då brukar jag fråga om kunden är precis lika försiktig nu efter 5 månader som hon var första veckan. Svaret är alltid Nej. Man slappnar av och vänjer sig vid att naglarna sitter där dom sitter. Plus att det gärna blir så att man låter naglarna bli lite längre för varje gång, man kortar dom inte lika mycket. En längre nagel är inte lika hållbar.

Det jag vill komma fram till är att du tjänar på att ta hand om dina naglar mellan återbesöken. Lägga på lite överlack och kanske fila lite på längden. Och kom och laga om du råkar slå sönder en nagel, vänta inte tills det är dags för alla naglar för då känner man sista veckan att det inte spelar så stor roll med dom andra naglarna heller. "Jag ska ju snart iväg i alla fall". Det är du som lägger din tid och dina pengar på naglarna, se till att vårda dom =) Ju längre du går med gelésläpp desto mer sliter det på din naturliga nagel och ju sämre din naturliga nagel mår destoa sämre kommer gelén att sitta. En mycket ond cirkel!

Jag är ledsen om detta blev ett långt, tråkigt och grinigt inlägg men det är också viktig information. Ändringarna jag har gjort är för att det ska bli lättre att planera och smidigare att jobba. Som det ser ut i dagsläget är detta mitt jobb (som jag tycker är jätteroligt trots allt som står här =)) och inte ett välgörenhetsprojekt och jag hoppas att ni har förstående för detta.

Jag är otroligt glad och tacksam för alla kunder jag har, och detta gör förhoppningsvis att mitt jobb blir ännu trevligare att gå till varje dag.

Har ni frågor och/eller funderingar angående detta så hör jättegärna av er!

Hoppas helgen har varit trevlig!

Kommentarer
Postat av: Annika

PRECIS så här känner jag det =)

Skulle bara kunna kopieras rakt in på min hemsida och bara stämma helt perfekt!

Bra sagt och jag hoppas att du får lite mindre problem efter detta!

2011-01-17 @ 08:58:41
URL: http://naglarmedklos.blogg.se/
Postat av: Malin

you go girl!



Håller med dig helt och hållet och folk visar ingen respekt..

2011-01-18 @ 11:30:22
URL: http://crazyaboutpink.com
Postat av: Tinna

Håller med HELT o hållet.. jag börjar äntligen få lite ordning på mina nu efter mycket tjat. Faktiskt tråkigt o vara "mamma" till sina kunder!

Tack:) Jätte trevlig blogg du också har.

ha det bra

2011-01-18 @ 23:41:28
URL: http://allwayspink.blogg.se/
Postat av: Sofia

Super bra skrivet!!Kunde inte sagt detbättre själv.

2011-01-19 @ 14:21:33
URL: http://salongthisnthat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0